Dnešní trh nabízí širokou paletu možností, kterých můžete využít pro start vašeho e-shopu. Můžete si ho “naklikat” sami s použitím tzv. šablonových řešení, nebo na něm může pracovat tým specialistů čí velké agentury. Realizace vás může stát pár korun, nebo i stovky tisíc. Jaké řešení je ale právě pro vás to nejvhodnější? A jak se rozhodnout?

Krabicové řešení

Vyberete si šablonu, nahrajete produkty a – „Ahoj, světe!“, je tu nový e-shop jak na zlatém podnose. Zní to podezřele jednoduše, že? Faktem je, že i takové řešení může fungovat. Pokud na e-shopu prodáváte běžné produkty a kvalitně se staráte o jeho propagaci, může být pro vás tento způsob výdělečný s minimální investicí.

Krabicové řešení je obecně vhodné pro začínající e-shopy s větším množstvím běžných produktů. Takovéto e-shopy jsou často funkční a spolehlivé, naproti tomu ale postrádají osobitost. Vzhledem k tomu, že na nich nelze dobře přizpůsobit obsah cílové skupině a jejím potřebám, mají nižší potenciál proměnit návštěvníka v zákazníka.

Problém také přichází ve chvíli, kdy prodáváte například atypické zboží, které si žádá nestandardní způsob prodeje, nabízíte nestandardní služby, nebo pokud plánujete prodávat produkty, u kterých kladete důraz především na kvalitu, nikoli na kvantitu. V těchto případech je dobré sáhnout po řešení na míru.

E-shop na míru

U tvorby e-shopu na míru je nutné vynaložit větší investice a věnovat tomu dostatek času. Jak to totiž bývá, jednoduchá cesta často nevede k dobrým výsledkům.

Výhodou jsou prakticky neomezené možnosti. V případě, že se bude e-shopu dařit, snadno můžete expandovat. Jeho obsah můžete s pomocí specialistů na základě analytických měření a zpětné vazby neomezeně upravovat a tím postupně zlepšovat konverzní poměr a další důležité metriky.

E-shop na míru něco stojí. Je tedy dobré se před investicí do tohoto řešení předem rozmyslet. Zejména nad tím, čeho chcete s e-shopem dosáhnout a jaké jsou vaše vyhlídky do budoucna. Častá je situace, že lidé přecházejí z šablonového řešení například proto, že jim už prostě nestačí. Dalším důvodem, proč lidé využívají služeb balíčkových řešení typu Shoptet je, že chtějí vyzkoušet, jestli je o produkt zájem a najde si svou cílovku. Pomocí tohoto řešení můžeme získat potřebná data a přechod na e-shop na míru je snažší a méně riskantní.

Další obrovskou výhodou, především pokud prodáváte jeden produkt či malé množství produktů, je možnost tvorby neobvyklé prezentace na míru, která ukáže zákazníkům to nejlepší, co může produkt nabídnout. Specifické prezentace nejsou s použitím krabicového řešení prakticky možné.

Specialisté pomůžou i s propagací

Někteří odborníci nabízejí kompletní služby pro váš e-shop. Nejen, že obchod vytvoří, analyzují chování zákazníků a na základě toho personalizují jeho obsah – pomohou také s vizuální identitou vaší značky, poradí vám s komunikací s vašimi zákazníky, usměrní chod sociální sítí a pomůžou s propagací kdekoliv na internetu i mimo něj.

Shrnutí

Výhody krabicového řešení

  • Levně a rychle postavený e-shop
  • Spolehlivé funkce, množství zásuvných modulů
  • Vhodné pro běžné produkty

Nevýhody krabicového řešení

  • Nízký potenciál uspět na trhu
  • Složité až nemožné úpravy designu a funkcí
  • Prakticky nepoužitelné pro atypické produkty a prodej jediného produktu / malého počtu produktů
  • Složitější propagace na internetu
  • Často pomalé bez možnosti optimalizace rychlosti
  • Složité přizpůsobení obsahu pro cílovou skupinu
  • Pokud vám nepomáhají odborníci, na vše jste většinou sami

Nevýhody řešení na míru

  • Vyšší míra rizika
  • Dlouhá doba vývoje a příprav
  • Vyšší cena (počítejte s rozpočtem nad 300 000 Kč)

Výhody řešení na míru

  • Možnost konzultace a analýz ze strany dodavatele
  • Individuální přístup
  • Možnost neobvyklých prezentací a odlišení se od konkurence
  • Neomezené možnosti pro zpracování neobvyklých požadavků
  • Analytika chování uživatelů a následné přizpůsobení obsahu jejich potřebám
  • Možnost expanze
  • Optimalizace rychlosti webu
  • Lepší možnosti propagace konverzních stránek na internetu a ve vyhledávání
  • Na projektu často pracuje několik specialistů z různých oborů (grafika, fotografie, internetový marketing, copywriting)