Online marketing je relativně nový obor. Nevyžaduje formální vzdělání. Nevyžaduje téměř žádné vstupní investice. Stačí vám notebook, připojení k internetu a můžete se prohlásit za specialistu.
I proto je dnešní trh plný “specialistů”, kteří mohou na vašem podnikání napáchat více škody než užitku. Někdy ale není jednoduché, rozeznat je od opravdových odborníků.
Proč píšu tento článek?
Osobně mě mrzí, že jsou vody online marketingu zaplaveny podvodníky a spekulanty, kteří narušují důvěryhodnost celého oboru.
Určitě si mnozí vzpomenete, jak se v minulosti vyrojily tisíce odborníků na osobní finance a prodávali produkty, kterým nerozuměli oni, ani jejich klienti. Ať už úmyslně nebo neúmyslně připravili o peníze desetitisíce lidí. To zanechalo na celém oboru nesmazatelnou jizvu.
A já bych byl nerad, kdyby si podobnou ztrátou důvěry prošel i online marketing. Proto se vám pokusím popsat 3 typy specialistů, kterým byste se měli ve většině případů raději vyhnout.
Infopodnikatelé a internetoví spekulanti
Prodávají kurzy, tréninky a návody na zaručený úspěch, ale zkušenosti s reálnou prací specialisty většinou nemají žádné. Přesouvají se z oboru do oboru, podle toho, co zrovna nejvíce sype.
Nejčastěji se věnují tématu motivace a osobního rozvoje. Pořádají přednášky, kde účastníci tančí, tleskají, křičí že jsou nejlepší a utvrzují se v tom, že vydělají miliony a ovládnou svět. Jestliže to někdo potřebuje k tomu, aby se namotivoval do práce, je to v pořádku. Problém nastává tehdy, když se infopodnikatel rozhodne, že zabrousí i do jiných vod. Často právě do online marketingu.
Určitě jste už narazili na revoluční, tajnou, jedinečnou techniku, která zaručeně funguje. “A zrovna teď si ji máte možnost koupit za 999 Kč, i když běžně stojí 19 990 Kč. 99 % podnikatelů to dělá nesprávně, ale vy nyní můžete patřit k tomu jednomu procentu, které pomocí této techniky dosáhne zvýšení tržeb o stovky procent.”
Většina z nás si řekne, že to zní příliš dobře na to, aby to fungovalo. Ale najdou se i tací, co ze zvědavosti zaplatí. A někteří dokonce uvěří. Často ale bohužel dostanou jen hromadu obecních frází a faktů, které se zdarma dočtete na blogu každé druhé agentury.
Koupíte si e-book, videokurz, a nakonec i živý seminář z něhož odejdete namotivováni a plní elánu. Ale ve skutečnosti stále nebudete vědět, jak si postavit web, optimalizovat reklamu, napsat dobrý prodejní text či vytvořit grafiku.
Mnoho skutečných specialistů s roky zkušeností v online marketingu přitom pořádá kurzy, kde získáte reálné znalosti, návody a praktické postupy. A často vám poradí za zlomek ceny nebo zcela zdarma.
Jednou z největších bizarností, na kterou jsem narazil, byla jedna reklama na Facebooku. Ta propagovala online webinář, který vás naučí, jak na Facebooku prodávat, aniž byste si museli platit reklamu. Reklama na Facebooku se mi snažila prodat know-how o tom, jak prodávat na Facebooku bez reklamy…
Nevěřte lidem, kteří jsou půl roku odborníci na osobní rozvoj, pak na reklamu na Facebooku, pak na prodejní techniky, investování na burze… Vždy to, co nejvíce vynáší. Jejich příběhy o úspěchu jsou většinou zcela vymyšlené a zbohatli jen na tom, že dávají ostatním lidem falešnou naději.
Manipulační techniky, vymyšlené citáty známých osobností, vypůjčená drahá auta a falešné příběhy o úspěchu. Vždy se najde někdo, kdo se ze zvědavosti nebo důvěřivosti nechá oklamat. Po čase ale většina lidí zjistí, že jde o podvod, a že peníze investované do zázračných technik, e-booků a seminářů mohli investovat mnohem lépe.
Oběti Dunning-Kruger efektu
Míra odbornosti v daném oboru má vliv na schopnost hodnocení sebe i druhých. Lidé s malými zkušenostmi a schopnostmi v dané oblasti mají tendenci svou expertizu výrazně přeceňovat. Lidé s vysokou odborností své schopnosti naopak obvykle mírně podceňují.
Tento jev zdokumentovali v roce 1999 psychologové David Dunning a Justin Kruger a setkáte se s ním doslova všude.
Proto i v online marketingu často narazíte na lidi, kteří si přečetli pár článků na internetu a hned chtějí sebevědomě začít radit ostatním a prodávat své know-how.
Tento typ specialisty ale nevidí souvislosti a nemá zkušenosti a praktické dovednosti, o které by se při své práci mohl opřít. Nedokáže ani vyhodnotit relevantnost informací, které na internetu nebo na školení získal.
Proto často používá “univerzální” techniky, které na vašem specifickém projektu nemusí fungovat. Případně se řídí radami, které jsou již zastaralé, nebo prostě nesprávné. Klade nevhodné cíle a vyhodnocuje nevhodné metriky.
Jelikož oběti Dunning-Kruger efektu mají vysoké sebevědomí a své schopnosti přeceňují, cena za jejich práci je často příliš vysoká a neodpovídá přínosu, který pro vás budou mít.
Snaživci, kteří se vezou na trendu a dobré ekonomické situaci
Každý den vznikne 5 digitálních agentur a 5 jich zanikne. 50 specialistů na online marketing si založí živnost a 50 ji zruší. Online marketing je moderní a firmy dnes mají peníze na rozvoj a experimentování.
Taková situace přeje snaživcům, kteří vám slíbí cokoliv, aby zakázku dostali. Podlezou cenou všechny nabídky. Dohodnou se s vámi, že vám do půl roku s nezměněným rozpočtem na reklamu zvýší obrat 20krát. To, že po půl roce přijdou o klienta, je nezajímá. Do té doby své služby prodají desítkám dalších.
Často na ně narazíte, když poptáváte specialistu ve facebookových skupinách a na různých internetových portálech. Z 50 nabídek, které dostanete, bude 80 % až 90 % právě tohoto typu.
Není vyloučeno, že vám tento typ specialisty reálně pomůže. Časem může vyrůst. Je možné, že se z něj stane špičkový odborník a váš business může vyrůst spolu s ním. Je mezi nimi ale příliš mnoho lidí, kterým jde více o prodej svých služeb tady a teď, než o jejich kvalitu a dlouhodobý rozvoj.
Jak poznat skutečného odborníka?
Často bude právě výběr specialisty rozhodovat o tom, zda se vašemu podnikání na internetu bude dařit. Proto byste mu měli věnovat zvláštní pozornost.
Bavil jsem se s experty na online marketing i se zkušenými podnikateli, kteří se specialisty dlouhodobě spolupracují. Snažil jsem se zjistit, na které věci si při výběru dát pozor, abyste měli co nejvyšší šance narazit na poctivého odborníka.
Výsledky jsem shrnul do šesti bodů, na které byste se měli zaměřit.
1. Komunikace
Profesionál s vámi na začátku vždy vede rozhovor. Zajímá se o vaše podnikání. O vaši cílovou skupinu, produkty, konkurenci. Vaši minulost, současnost i vaše plány do budoucna. Řeší s vámi cíle a způsoby, jak jich dosáhnout. Tvoří analýzy a navrhuje konkrétní řešení podložená reálnými daty. Zodpovídá vaše dotazy. Nebojí se prozradit své know-how. Dokáže vám vysvětlit, co bude dělat, jak a proč.
2. Reálné očekávání
Poctivý profesionál vám nikdy negarantuje výsledky. Stanoví si s vámi reálné cíle a udělá vše proto, aby vám je pomohl dosáhnout. Investice do reklamy je totiž vždy investicí a nikdo vám nezaručí, že bude mít očekávanou návratnost.
Jestli máte pochybnosti, zkuste před začátkem spolupráce nadhodit přestřelená očekávání a sledujte reakci. Pokud vám někdo slíbí, že vám za rok zvýší obrat 10x s polovičním rozpočtem, raději si spolupráci rozmyslete.
3. Reference
Pátrejte po reálných referencích. Loga známých firem si může dát na stránku každý. Nebojte se vyžádat si od specialisty kontakt na klienta, u kterého si můžete informace ověřit. Pomohou i reference od kolegů nebo bývalých zaměstnavatelů.
Při výběru hledejte doporučení u známých nebo v podnikatelských kruzích, ve kterých se pohybujete. Tak budete mít informace z první ruky.
4. Případové studie
Dobře zpracovaná případovka vám napoví o schopnostech i o způsobu práce specialisty.
Ale i zde musíte umět číst mezi řádky. Hledejte komplexní informace, nejen čísla vytržená z kontextu tak, aby to vypadalo dobře. Chytrý marketér totiž dokáže najít pár pěkných čísel i v neúspěšném projektu.
5. Elektronická stopa
Pokud jste již výběr zúžili na pár kandidátů, projděte si veřejně dostupné informace, které o nich na internetu najdete. Ze sociálních sítí se zaměřte na Facebook a LinkedIn. Můžete si přečíst informace na jejich profilech, příspěvky, diskuse ve skupinách.
Pátrejte po článcích, které napsali. Možná narazíte na nějaké kurzy, které lektorovali. Členství v organizacích. Zmínky na stránkách firem, u kterých v minulosti pracovali. Vše vám pomůže utvořit si představu.
Pokud žádné informace nenajdete, je to přinejmenším podezřelé.
6. Hodinovka
Cena za hodinu práce vám pomůže utvořit si představu, ale není to ukazatel kvality, na který byste měli spoléhat. Na hodinovku se spíše dívejte vzhledem k tomu, koho si momentálně se svým rozpočtem můžete dovolit.
2 000 Kč / h a více
V našich končinách mají takovou hodinovku většinou špičkový odborníci. Mají roky zkušeností a kvalitní reference. Často publikují články a vystupují na konferencích.
Ne každému se ale spolupráce se specialistou na této cenové úrovni vyplatí. Šance, že narazíte na někoho nekvalitního je tu menší, ale stále si musíte dávat pozor.
500–2000 Kč / h
Většina odborníků a agentur se se svou hodinovkou pohybuje právě v těchto číslech. Je to široké rozpětí a kvalita specialistů se tu různí.
300–500 Kč / h
V této kategorii se většinou pohybují začátečníci se zkušenostmi do 3 let. S trochou snahy ale najdete skvělé lidí i zde.
Při výběru specialisty a nastavení spolupráce velmi pomůže, když budete mít sami základní přehled v online marketingu. Budete vědět co je možné a nenecháte se sebou manipulovat. Případně si k výběru můžete přizvat známého, který se v oboru trochu vyzná.
Nenechte se odradit
Vím, že tento článek může vyznít negativně, ale všechno není tak černé. Právě naopak. Doufám, že jsem vás od spolupráce s lidmi z online marketingu neodradil.
Česko a Slovensko jsou průkopníky v oblasti online technologií. V Česku je nejvyšší počet e-shopů v přepočtu na obyvatele na světě. A v oblasti online marketingu máme špičkové odborníky, za kterými jsou úžasné výsledky. Přeji vám, abyste měli štěstí na spolupráci právě s takovými lidmi.