Máte e-shop, kterému se nedaří tak, jak byste si představovali? Existuje spousta možných příčin. Podíváme se na to, jak zvýšit obrat e-shopu přes optimalizaci konverzního poměru (CRO). Stačí pár změn a vašemu online obchodu se může začít dařit. Ale hezky od začátku.

Co je e-commerce?

E-commerce, nebo taky e-komerce, odkazuje na elektronickou komerci. Tedy veškeré obchodní činnosti prováděné na internetu. Každý nákup uskutečněný přes e-shop – to je e-commerce.

V posledních letech je e-commerce na raketovém vzestupu. Nakupovat přes internet je zkrátka pohodlnější a ne nadarmo se Česku říká ráj e-shopů. V současnosti jich jenom v českých vodách existuje něco přes 50 tisíc. A jejich celkový obrat v roce 2021 dosáhl 222 miliard korun s meziročním růstem 14 %. To už jsou pořádné peníze.

Tohle všechno jsou ale makro čísla. Ale nás zajímají ta mikro. To, jak si vede zrovna váš e-shop. Jak se postarat o to, aby co nejvíce vydělával a aby zákazníci odcházeli spokojení.

Vzhůru k optimalizaci konverzního poměru

Co nás zajímá, je CRO, alias Conversion rate optimization, česky optimalizace konverzního poměru. To jsou nejrůznější marketingové aktivity, které mají za cíl jedno – zvýšit počet lidí, kteří provedou konverzi. Tou je nejčastěji nákup na e-shopu, ale může to třeba být i vyplnění formuláře nebo přihlášení k newsletteru. Cokoliv je vaším cílem.

Získat víc objednávek nebo e-mailových adres můžete dvěma způsoby. Zaprvé můžete na svůj web přivést více lidí. Logicky vám tak přibudou ti, kteří konverzi uskuteční. Zároveň ale přibudou i ti, kteří z webu odejdou s prázdnou. Nic moc tím nevyřešíte. Potenciální zákazníci vám stále budou protékat mezi prsty.

Je třeba zalátat díry, kterými uživatelé během konverzního procesu utíkají pryč. Je třeba optimalizovat konverzní poměr – tedy zvýšit počet lidí, kteří na vašem webu konverzi provedou. A nemusí se nutně zvyšovat počet nových návštěvníků.

Konverzní poměr webových stránek se liší obor od oboru. Průměr je 2,35 %. To znamená, že ze sta návštěvníků stránky jenom dva a kousek udělají požadovanou konverzi. To není moc, že?

Proč je konverzní poměr důležitý?

  1. Zvýší tržby

    Zvýšení tržeb je hlavní cíl, proč se do optimalizace konverzí pouštět. Zlepšení konverzních poměrů zlepší vaše tržby (nebo zaregistrované e-mailové adresy). Je to přímá úměrnost. S vyššími konverzními poměry získáte víc zákazníků a váš byznys poroste. Co víc si přát?

  2. Ušetří peníze

    CRO je jedna z nejlevnějších strategií pro růst. Všechny ostatní jsou zkrátka dražší. Vezměte si jako příklad PPC reklamy. Pokud do nich nasypete spoustu peněz, přitáhnete si na web spoustu návštěvníků. Ale za předpokladu, že se váš konverzní poměr nezmění, jenom něco přes 2 % z nich udělá nákup (pokud budeme počítat s průměrem). Pokud je váš web děravý kbelík, je jedno, kolik vody do něj nalijete.

  3. Zlepší uživatelskou zkušenost

    Kromě toho, že vylepšený konverzní poměr zvýší tržby, zlepší i zkušenost uživatele (UX) na vašem webu. Což opět pomůže vám. CRO totiž jaksi mimochodem dělá web pro zákazníka co nejpříjemnější. Jistě, směřuje ho ke konverzi, ale celkově zlepšuje jeho zkušenost a zážitek na stránkách. A spokojený zákazník se vždycky vyplatí.

Projeví se to i na čase stráveném na webu, hodnocení a dalších tržbách… A ze spokojeného zákazníka se může stát věrný zákazník. Všechno tohle může upoutat pozornost vyhledávačů jako Google, které vás pak posunou na přednější příčky výsledků vyhledávání.

Jak na to?

Pro optimalizaci konverzního poměru existují psychologicky ověřené a prakticky otestované tipy, triky a techniky. Zasahují do grafického, copywriterského, SEO i vývojářského řemesla. Dohromady maximálně usnadňují cestu zákazníka k tlačítku ‘objednat’ a zabraňují tomu, aby z webu před dokončením konverze odešel.

Není to tak, že držíme zákazníka na webu násilím. Ale stránky a produkty jsou tak lákavé, přesvědčivé a uživatelsky přívětivé, že na odchod ani nepomyslí.

Komplexní CRO v sobě zahrnuje vylepšení nejrůznějších aspektů webu. Někdy se jedná o menší úpravy prvků (třeba vylepšení navigace nebo produktových fotek), někdy o překopání celých sekcí stránek. Podle toho, jak na tom daný web je.

Kam dál?

A protože se jedná o tak objemné téma, do jednoho článku se nevlezeme. Máme pro vás až příliš tipů, tak nám na blogu vznikne malý seriál. Seriál o tom, jak vylepšit konverzní poměr webovek. Pokud vám konverze nevystřelí do nebe, tak je aspoň pošťouchne správným směrem.

Zaměříme se na optimalizaci webu pro konverze hezky krok po kroku, stránku po stránce. Začneme některými obecnými tipy a postupně projdeme domovskou stránku, stránku kategorií, produktů, landing page, košík, objednávku a děkovnou stránku. Ukážeme si, co implementovat a čemu se vyhnout. Jak by mělo vypadat CTA tlačítko a jak zákazníky podnítit k up- nebo cross-sellu. Jak na produktové obrázky a videa a jak zvýšit průměrnou hodnotu objednávek (average order value –⁠ AOV).

Optimalizace konverzního poměru je náročné a obsáhlé téma. Specialisté v Reaktu se jím zabývají každý den. Jestli bojujete se svým e-shopem a konverzemi a nevíte, jak je vylepšit, obraťte se na nás. Vypracujeme podrobný audit vašich stránek. Naimplementujeme všechny potřebné optimalizační strategie a postaráme se o to, aby byla radost u vás nakupovat.