Pokud jste někdy pro klienta vytvářeli webové stránky, možná jste se s tím setkali. Vytvořili jste návrh homepage, ale klientovi se na ní něco nezdálo. Tam chce pozměnit text, tam by se mu líbilo tlačítko v jiném odstínu zelené, tam chce jinou ikonku. Návrh pozměníte. A znovu. A znovu.

K žádné jiné stránce webu přitom klient nemá skoro žádné připomínky. Je možné, že jste domovskou stránku zkrátka navrhli špatně. Anebo je možné, že klient přikládá homepage až moc velkou důležitost a považuje ji za nejvýznamnější stránku na celém webu.

A přitom tomu vůbec tak není.

Výkladní skříň webu?

Homepage byla dlouho považována za výkladní skříň webů. A měla mít podobnou funkci. Když člověk vidí lákavou výkladní někde na ulici, rozhodne se vstoupit do obchodu a třeba nakoupí. Ale u webových stránek to takto nefunguje.

Uživatel obvykle nezabloudí na něčí webové stránky a nečeká, jestli ho tam něco zaujme. Většinou už na web přichází s nějakým cílem a často i z odkazu ve vyhledávání nebo reklamy. Ty je spíš zavedou na stránku nějakého produktu nebo kategorie, takže uživatel mnohdy ani na domovskou stránku nepřijde.

Domovská stránka ztrácí na návštěvnosti a na relevanci. Rozhodně neplatí, že by byla nejnavštěvovanější stránkou z celého webu. Je třeba pochopit, že homepage nejsou jediné ‘vchodové dveře’ na web.

Homepage jako rozcestník

Homepage čím dál více funguje jako rozcestník. Pokud se na ní uživatel ocitne, obvykle už ví, že mu ve skříni chybí béžový svetr nebo že potřebuje hypoteční poradenství. A tak chce co nejdříve zamířit do e-shopu a pak do příslušné kategorie oblečení nebo ke kontaktním informacím.

Obvykle se nezdržuje pročítáním informací na hlavní stránce. Co nejrychleji míří za svým cílem.

A vy byste se mu měli pokusit tu cestu co nejvíce usnadnit. Komplikovanost je při navrhování webu vždy špatný nápad, ale v případě domovské stránky to platí obzvlášť. Dejte přednost maximální jednoduchosti, maximální přímosti a maximální praktičnosti. Vytvořte svoji homepage tak, aby naváděla kurzor uživatele tam, kam chce jít. Vy z toho možná budete mít pár konverzí navíc, ale hlavně vás nebudou uživatelé proklínat, když budou zmateně hledat tlačítka vedoucí k vysněným svetrům.

Čistým designem přímo k cíli

Prodejce má jen pár vteřin, aby zákazníka zaujal, ukázal mu, co nabízí, a rovnou ho pro to poslat nakupovat. Na funkčnost designu by měl grafik myslet už při prvním návrhu domovské stránky.

Je homepage nejdůležitější stránkou na webu?

Důležitost jednotlivých stránek, včetně té domovské, se liší web od webu. I kdyby byla domovská stránka ta nejvíc navštěvovaná stránka na webu, automaticky to neznamená, že byste měli strávit celou věčnost její optimalizací. A to z jednoho prostého důvodu. Homepage jen jedním krokem v cestě uživatele, nikoliv jejím cílem.

Někteří domovskou stránku připodobňují k hotelovému lobby. Je to nutná a důležitá součást každého hotelu, ale hosté v něm nechtějí zůstat. Lidé do hotelů nechodí, aby přespávali v lobby, chtějí přespat v pokojích. A podobně i uživatelé na webech tráví nejvíce času na jiných stránkách než na homepagi.

Nezapomínejte na ni

I když dny největší slávy domovských stránek jsou za námi, neznamená to, že je máte zcela opomíjet. Homepage stále plní svoji funkci prezentační stránky lákající k nákupu. A někdy jsou pro uživatele přesně tou výkladní skříní, která je přesvědčí nakupovat zrovna ve vašem obchodě.

Návrhu homepage věnujte čas, ale ne více než jiným stránkách, na kterých se budou vytoužené konverze skutečně odehrávat. Opatřete ji výraznými tlačítky, dobrým a srozumitelným textem a reprezentativními obrázky, aby prodávala co nejlépe.

Každá stránka homepage

Vlastně bychom měli odhlédnout od zastaralého názoru, že ‘homepage’ je jenom jedna. Můžeme se na to naopak dívat z toho úhlu, že domovských stránek máme několik – a jsou to všechny stránky, na kterých uživatelé přistávají. Prohlédněte si data z analytiky a zjistěte, které přesně to jsou.

Jim byste se měli věnovat zrovna tak jako oné mýtické homepage. Berte to tak, že každá z těchto stránek je pro některé uživatele domovská stránka, protože na ní přistanou a musí na ně udělat první dobrý dojem. Pokud by některá z těchto stránek byla odbytá, ale homepage dovedená k dokonalosti, uživateli to bude jedno, protože se na homepage nikdy nedostane, pokud ho jiná landing page odradí.

Závěr

Významnost domovských stránek je dávno překonaná kvůli technologickým změnám i změnám v lidském chování. Už dávno není tou výkladní skříní webu a uživatelé ji často při své návštěvě webu úplně minou. Neznamená to, že byste se neměli snažit, aby stránka nebyla reprezentativní. Věnujte pozornost i jiným stránkám, o kterých víte, že na nich uživatelé přistávají.

Sepsali jsme celý článek o tom, jak vytvořit takovou domovskou stránku, která váš konverzní poměr vylepší.