Třetí díl e-commerce série se zaměřuje na to, jak by měly vypadat domovské stránky, aby byly co nejpřívětivější a směřovaly uživatele ke konverzi. Některé z praktik jsou široce rozšířené a třeba je už dávno na svém webu používáte. Některé tipy vás třeba překvapí. 

Co je domovská stránka?

Mnohdy je homepage právě ta stránka, na které návštěvník na webu přistane, a často je považována za nejklíčovější část celé webové struktury. Ale to čím dál více není pravda.

Přibývá uživatelů, kteří domovskou stránku vůbec nenavštíví  přicházejí na konkrétní stránky třeba z odkazů na sociálních sítích nebo vyhledávání. A pokud ji navštíví, nemá pro ně obvykle jiný význam než jako rozcestník. Jde to proti obvyklému vnímání homepage, na kterou klienti někdy kladou příliš mnoho nároků a nadhodnocují její důležitost. Ale o tom třeba někdy jindy. 

Význam domovské stránky se samozřejmě liší web od webu. I pokud by ve vašem případě šlo jen o ten obyčejný ‘rozcestník’, neznamená to, že máte zanevřít na to, aby homepage co nejlépe plnila svoji funkci. Pořád má na webu své podstatné místo

Hlavně srozumitelně

Pokud se budeme na domovskou stránku dívat jako na rozcestník na další stránky, musí na ně srozumitelně odkazovat. Uživateli musí být jasné, co web nabízí a kam dál se může vydat. Musí vědět, kudy do e-shopu a kde jsou slevy a co teď letí. Má mít možnost se vydat třeba za recepty a mít možnost vás kontaktovat. Ale nikdy se nesmí na homepage ztratit mezi nepřehledným designem a dlouhým povídáním o rodinné historii. 

Častěji se totiž setkáte s tím, že uživatel už má o něco zájem. Přišel na web, protože chtěl ponožky nebo finanční poradenství. Tak to tam bez okolků nasměrujte. 

Ukažte, co nabízíte

Když se uživatel ocitne na hlavní stránce, hned by měl chápat, co nabízíte. Ukažte to vizuálně i textově, hlavně pokud je služba abstraktnějšího rázu. Zlatnické produkty jsou obrazově uchopitelnější než služby investičního poradce  tam je potřeba chytlavý text, který uživateli vysvětlí, co web nabízí a ideálně ho naláká ke konverzi. Rozhodně nenechte návštěvníka stránky hádat, kde to vlastně je. 

Nevyhýbejte se ani hodnotovým tvrzením v úvodním claimu  nabízíte vysoce kvalitní farmářské produkty? Máte ruční dílnu? Jste ekologičtí? Vyzdvihněte to. Ať zákazníci vědí, co nabízíte, odkud pocházíte a jaká je přidaná hodnota. 

Aby to dobře vypadalo

Na homepage je nejdůležitější přehlednost. Neměl by tam být jediný komponent navíc, který uživatele rozptýlí od cíle. Design by měl být co nejčistší a nejsrozumitelnější a objem obsahu by tomu měl odpovídat. Uživatele nezahlcujte a naopak mu ukažte co nejpřímější cestu k produktům či službám. 

Nezkazte si první dojem neprofesionálním designem a použitím nehezkého clip artu nebo nic neříkajících fotek modelek. Sázejte na smysluplnou a vysoce kvalitní grafiku a čistou vizuální hierarchii. 

CTA

Jak jsme popsali v minulém díle série, CTA tlačítka jsou důležitá. Zavedou uživatele tam, kam potřebujete, a tam, kam uživatel chce jít. Velké a kontrastující tlačítko mířící na e-shop nebo na registrační formulář chystané konference by mělo návštěvníka hned trknout do očí. Neschovávejte tlačítko někam, kam pro něj uživatel musí doscrollovat. Nejlépe CTA tlačítko umístěte nad ohyb (fold), což je část webu, která se při načtení stránky hned zobrazí a nemusíte scrollovat níž. 

Na tlačítku nesmí chybět relevantní text, který uživateli ukáže, kam po zmáčknutí tlačítka zamíří. 

Jdeme nakupovat

Prezentační a rozcestníková funkce domovské stránky je stvořená k tomu, aby návštěvníky navnadila do nakupovacího módu. Prezentujte na ní svoje nejlepší produkty a kategorie. Ukažte své bestsellery nebo produkty ve slevě či ve výprodeji. Uživatele nezahlťte, ale dejte mu ochutnávku toho nejlepšího, co máte. Produkty doplňte deskriptivními fotkami, které nalákají. Vracejícím se zákazníkům zobrazte nedávno zhlédnuté produkty. 

Pár slov o firmě

Pokud má váš podnik dlouhou historii nebo jde o poctivou rodinnou firmu, neuškodí, když o sobě napíšete pár vět. Příběh zakladatelů spolu s misí a vizí podnikání některé nákupčí přesvědčí, že chtějí nakupovat přímo u vás. Ale není potřeba sepisovat romány

Upozorněte na speciální nabídky

Pokud máte na webu celoplošnou slevu nebo výprodej, řekněte o tom zákazníkovi. Na to se nejlépe hodí lišta nahoře stránky. Nesmí na ní chybět ani urgující nebo nedostatkové spouštěče (triggers). Sleva končí v neděli za 3 hodiny a 46 minut nebo je do vyprodání zboží. Tyto spouštěče pošťuchují uživatele ke koupi. 

Možnost kontaktovat

Zákazník by vždy měl mít možnost obchod snadno kontaktovat. Vyřešte to třeba telefonním číslem zastrčeným v horní liště nebo navigaci nebo live chatem v rohu. Nejčastěji se používá ten od Messengeru nebo WhatsAppu. 

Social proof

Domovská stránka je skvělým místem, kde můžete předvést svůj social proof  sociální důkaz potvrzující, že jste důvěryhodná firma a s pozitivními recenzemi. Je mnoho způsobů, jak si zajistit social proof a ne všechny se mohou hodit vašemu podnikání. 

Recenze uživatelů

Pokud máte od svých zákazníků dobré recenze, pochlubte se jimi. Na hlavní stránku přidejte pás s recenzemi od lidí, kteří vyzkoušeli vaše produkty a mají skvělé zkušenosti. Pokud k recenzím přidáte konkrétní jména, obličeje nebo třeba povolání, hned se stanou důvěryhodnějšími. 

Celkové hodnocení

I na celkovém hodnocení záleží. Máte na Googlu 4,7 hvězdičky, zatímco konkurence se pohybuje okolo tří? Dejte o tom zákazníkům vědět. To platí pro recenze na všech spolehlivých stránkách. TripAdvisor, Mapy.cz, nebo jiné recenzní stránky. Mělo by jít o stránky, které uživatel rozezná. Jinak nemají velkou váhu a naopak mohou vzbuzovat podezření, pokud o nich uživatel nikdy neslyšel. 

Odznaky, certifikáty a ceny

Jste e-shop roku? Vyhráli jste první místo v dTestu? Jste certifikovaný partner svých dodavatelů? Prezentuje odznaky, certifikáty a ceny, které jste získali. 

PR exposure

Používá váš software známá firma? Nosí vaše trička celebrita? Psali o vás v České televizi? Podělte se s návštěvníky stránek o svých úspěších. 

Fotky od zákazníků

Pokud máte fotogenický produkt (a fotogenické zákazníky), udělejte na hlavní stránce prostor pro fotky poskytnuté zákazníky  třeba z Instagramu

Závěrem

Důležitost homepage bývá přeceňovaná, ale rozhodně se na ni nemůžete zcela vykašlat. V každém případě slouží jako reprezentativní rozcestník a pokud dodržíte výše zmíněné tipy, stane se skvělou reklamou na zbytek webu, která dokáže v návštěvníkovi podnítit touhu nakupovat nebo využít služby. 

Pokud se budete řídit našimi radami, přinejmenším skončíte se srozumitelnou úvodní stránkou, která uživatele nasměruje přímo do e-shopu nebo k jinému typu konverze. 

Nevíte, jak všechny tyto tipy implementovat? Nebo co je s vaší homepage špatně a co je třeba změnit? Specialisté v Reaktu provedou komplexní audit webu a navrhnou nejvhodnější řešení. Naimplementujeme nejlepší optimalizační strategie, aby u vás byla radost nakupovat.