Přišla krize (nejdřív Covid, poté válka na Ukrajině) a většina marketingových agentur začala okamžitě chrlit do světa články o tom, jak důležité je neškrtat rozpočty na reklamu a být cílové skupině stále na očích. Tato strategie vám v určitých případech opravdu může pomoci. Komu však pomůže určitě, je právě vaše marketingová agentura.

Aby mohla vaše firma opravdu vyjít z krize jako vítěz, je potřeba zamyslet se i nad jinými věcmi, než jen nad omezením nebo neomezením rozpočtu na reklamu.

Zapomenuté 4 P

Mnoho lidí dnes zapomíná na to, že marketing není jen reklama, komunikace a propagace. Vzpomínáte si na marketingové 4 P? Jednoduchý koncept, který byl poprvé publikován již v polovině minulého století, ale ani dnes neztrácí na své aktuálnosti. Říká, že marketing se skládá z ceny (price), produktu (product), místa (place) a propagace (promotion).

Většina firem se dnes soustředí pouze na to poslední P. To se naplno projevilo i při koronakrizi. Sociální sítě byly plné statusů o tom, jak jsou zde firmy pro své zákazníky i v těchto těžkých časech. Psaly se články, natáčely podcasty, upravovaly kampaně, škrtaly reklamní rozpočty… Ale málokdo se soustředil i na ty další části marketingu. A právě firmy, které se soustředily i na ty zbylé 3 P, jsou na tom dnes lépe, než většina jejich konkurence.

Taxislužby začaly rozvážet jídlo. Pokoje některých hotelů se přeměnily na privátní jednodenní kanceláře. Sítě posiloven začaly vydávat online tréninkové programy. Restaurace roznášejí obědy po okolí. Kina nabízejí sledování filmů online. Příkladů je nespočet.

Krize zasáhla i naše klienty

Farmě Škodovi přestaly ze dne na den odebírat maso všechny restaurace, které tvořily polovinu jejich tržeb. Za 3 dny a 3 noci jsme překopali web a celý prodejní model. Začali jsme maso rozvážet přímo do domácností. Výsledek? Namísto propadu tržeb o 50 % jsme zaznamenali nárůst o 200 %!

Tereza Dvořáková – osobní fyziokouč musela zavřít svou ordinaci a zrušit všechny plánované a zaplacené kurzy pro fyzioterapeuty. Tak jí v podstatě vypadl celý příjem a navíc musela vrátit kurzovné několika desítkám účastníků. Okamžitě se pustila do řešení problému a do týdne dokončila svůj dlouho odkládaný online produkt. Ten nabídla zdarma jako kompenzaci kurzistům, pokud budou souhlasit s přesunem termínů namísto jejich zrušení. Kromě toho, že její nabídku využilo až 90 % kurzistů, začal se online produkt úspěšně prodávat a zajistil jí tak příjem i během zavření ordinace.

Jedna důležitá věc, kterou mají společnou všechny podniky, co se dokázali přizpůsobit

Podniky ve všech příkladech, které jsme si výše uvedli, produkují hodnotu. A to na obě strany. Pro zákazníky, i sami pro sebe. Nesoustředí se jen na to, jak omezit nebo neomezit reklamní rozpočet a co napsat na sociální sítě. Přemýšlejí nad marketingem komplexně a hledají možnosti, jak vytvořit hodnotu v každé situaci. Ať už to znamená úpravu ceny, produktu, místa, propagace nebo celého marketingového mixu.

Nejlepší způsob, jak během krize mohou firmy a podnikatelé pomoci společnosti je – nenechat své podniky zkrachovat.

Krizi nepřežijí všechny podniky. To patří k přirozenému ekonomickému cyklu. Ale pokud se to podaří právě vám, budete si s ostatními úspěšnými podniky dělit tržní podíl po vaší konkurenci.

Tip pro FB reklamu, který vám může zachránit podnikání

Pokud bych měl označit jeden konkrétní podobor online marketingu, kterému rozumím nejvíc, byla by to právě reklama na Facebooku. Proto mi dovolte jednu konkrétní radu na závěr – optimalizujte FB kampaně na konverze.

Pro mnohé z vás je to samozřejmost, ale i v roce 2022 se příliš často setkávám s tím, že firmy mají své prodejní kampaně optimalizované na kliknutí, dosah nebo dokonce interakci. A toto ještě v dnešní době dělá i hromada “specialistů” a agentur. Takto přitom vyhazují do vzduchu hromady peněz. Obzvláště v krizových dobách je důležité hospodařit efektivně a optimalizace FB kampaní na konverzi vám pomůže efektivitu zvýšit, někdy až o stovky procent.

Jako konkrétní příklad uvedu screenshot z kampaně klienta, kde jsme testovali optimalizaci na kliknutí a na konverze proti sobě. A výsledek? Konverzní kampaň přinesla při stejném rozpočtu 4 krát více nákupů, než kampaň optimalizovaná na kliknutí. Představte si, jak by se takové zvýšení efektivity projevilo na vašem zisku.

O dalších častých chybách, kterých se firmy při nastavování FB reklamy často dopouštějí, jsem se rozepsal v tomto článku.

Přeji vám, aby vaše podnikání prosperovalo v každém čase!