Pravidelně se věnujete firemnímu blogu, ale všechny vaše články se ztratily někde v hlubinách internetu? Tak to se vaše posty asi úplně nekamarádí s vyhledáváním na Googlu. Ale nezoufejte, dá se s tím něco dělat. A hlavně se dá psaní článků optimalizovaných pro vyhledávače naučit. Stačí dodržet pár zásad a vaše články se mohou objevit i na první stránce výsledků vyhledávání

Proč psát blog? 

Doba osobních blogísků už pominula, ale firma, která blog nemá, jako by nebyla. A má to dobrý důvod. Blogy jsou zkrátka skvělý způsob, jak o sobě rozšířit povědomí a udělat na zákazníky o něco lidštější dojem. Blog plný dobrých článků vám pomůže v mnoha ohledech:

Důvěra ve značku

Kvalitními články si u (potenciálních) zákazníků vytvoříte důvěru. Nebudete pro ně jenom neznámou tváří nebo neznámým prodejcem. A když budou vaše texty trochu zasvěcené a odborné, v očích čtenářů se stanete expertem v oboru. Rádi se k vám pak vrátí. 

Přivede zákazníky bez reklamy

Jakmile je některý z vašich článků úspěšný, přivede vám zákazníky přímo z vyhledávačů. Z takových návštěv často vznikají konverze, protože tito lidé hledají přesně to, co nabízíte

Mnozí zákazníci se vrátí, aby si přečetli nový článek, a tak vybudujete komunitu. Můžete sbírat třeba jejich e-mailové adresy a rozehrát svoji newsletter hru. Blog je zkrátka skvěle fungující marketingový nástroj. 

Zvýší čas strávený na vašem webu

Krom přirozených návštěv blog ještě zvýší množství času, který lidé na vašem webu stráví. A to chcete. Čím déle se lidé zdrží na vašich stránkách, tím lepší. Je to jeden z ukazatelů, kterými Google vyhodnocuje relevanci webovek. 

Investice do budoucna

Vaše blogové články nikam nezmizí, naopak postupem času získávají na hodnotě. Návštěvníky může nalákat i několik let starý text. Poctivý blog je ideální nástroj pro ty, kteří chtějí svůj byznys rozvíjet dlouhodobě.

Co je SEO copywriting?

Psát blog má spoustu výhod. Jak to ale dát dohromady se vyhledáváním? První si pojďme ujasnit, co vůbec SEO copywriting je. 

SEO je zkrátka optimalizace pro vyhledávače (search engine optimization). Jsou to nejrůznější metody, díky kterým se vaše stránky zobrazují co nejvýše na vyhledávačích jako je Google. To jim pomáhá získat organickou návštěvnost

Klasický copywriting, tedy psaní marketingových textů, se ne vždycky optimalizací pro vyhledávače zabývá. Je ale škoda SEO prvků ve vaší blogové tvorbě nevyužít. Můžou vám přinést spoustu nového zájmu, který se vám vyplatí. 

Existuje mnoho způsobů, jak toho dosáhnout. Pojďme si projít několik tipů, které je dobré dodržovat, pokud chcete úspěšné blogové články. 

Klíčová slova

Úspěšný článek začíná s dobrými klíčovými slovy. Ty jsou pro blogy optimalizované pro vyhledávače naprosto zásadní. Spolu s klíčovými slovy si ujasněte i hlavní téma vašeho článku, které by nemělo být příliš široké. Naopak, čím užší a konkrétnější, tím pravděpodobněji přinese řešení problému, který čtenáře trápí. Ale zase nemůže být natolik úzké a specifické, že nepomůže nikomu krom pár zasvěcenců. 

To, co lidi zajímá a co vyhledávají, zjistíte, když využijete některý z marketingových nástrojů analýzy klíčových slov. V Česku je expert na SEO Marketing Miner. Nebojte se ho použít. 

Jakmile svá klíčová slova najdete, nesnažte se je nacpat všude za každou cenu. Nemusí zaznít dvakrát v každé větě. Zaprvé to nezní dobře a zadruhé Google vás za toto „vycpávkování“ může penalizovat. 

Titulek

Titulek je důležitý pro zákazníky i vyhledávače. Lidé často nekliknou i na skvělý, vymazlený článek, pokud bude jeho titulek nudný. A vyhledávače zase mají rádi klíčová slova v titulcích. Vaším úkolem je najít zlatý střed dobrého titulku. 

Tady je pár tipů na klikatelné titulky, kterými neuděláte chybu:

I ten nejvymakanější SEO titulek však musí obsahově odpovídat tomu, o čem váš článek pojednává. 

Obsah

Dejte si záležet na kvalitním obsahu. I když vaše optimalizace bude bezchybná, jakmile bude obsah článků stát za nic, ani nejlepší SEO titulek vás nezachrání. 

Obsah musí být zajímavý a užitečný. Měl by čtenářům něco přinést a čas, který na článku stráví, vyplatit. 

Odkazy 

Články jsou ideální prostor pro to, abyste odkázali na další stránky. A to jak na váš web nebo na cizí. Obojí přináší jisté výhody. 

Jakmile budete odkazovat na další články na svém webu, čtenář na něm stráví více času

Odkazováním na relevantní stránky ve vašem oboru zvýšíte svoji autoritu u čtenářů. Budete vypadat jako někdo, kdo své práci rozumí. Neodkazujte ale na stránky, které neznáte. Jejich kvalita je klíčová a pokud odkážete na někoho nedůvěryhodného, zkazí to vaši reputaci. 

Meta titulky a popisky 

Pokud nepřidáváte meta informace ke svým článkům, o mnohé se ochuzujete. Meta titulky a popisky jsou totiž pro vyhledávače velmi důležité. Meta informace jsou HTML tagy, které popisují obsah dané stránky a které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání. 

Meta titulek pojmenovává vaši stránku a měl by být dlouhý maximálně 60 znaků s mezerami a co nejvýstižnější pro daný web. 

Meta popisky jsou několik vět dlouhý text, které se zobrazují pod titulkem ve výsledcích vyhledávání. Měly by být dlouhé maximálně 160 znaků s mezerami, jinak je Google zkrátí za vás. Využívejte v nich klíčová slova a pokuste se nalákat uživatele k tomu, aby si váš článek rozklikl. 

Takto vypadá ukázka meta titulku a popisku:

Pravidelně přidávejte obsah

Když budete pravidelně přidávat příspěvky na blog, řeknete tím Googlu, že je vaše stránka aktivní. Pokud byste byli dlouho neaktivní, vyhledávače vás budou nechávat na zazších pozicích. 

Ale zase nevydávejte články jenom proto, abyste něco vydávali. Dejte si na vašem obsahu záležet – informativní a dobře napsané články se vám vyplatí. 

Délka článku

Člověk by řekl, že kratší články jsou v dnešní době výhodou. Ve skutečnosti ale vyhledávače jako Google preferují delší a podrobnější články. Když se nad tím zamyslíte, tak to dává smysl. V delších článcích je více prostoru na klíčová slova a vodítka pro vyhledávače. Podle HubSpotu je ideální délka článku mezi 2100 a 2400 slovy

Nevýhoda takhle dlouhých článků ale je, že může vaše čtenáře zahltit nebo unudit. Proto rozdělte článek do menších částí. Používejte mezititulky nebo napište svůj článek ve formě seznamu. Udělejte vše pro to, aby byly vaše články co nejstravitelnější. 

Pište srozumitelně a krátce

S čitelností blogu vám pomůže jasný a srozumitelný jazyk. Pište krátké a úderné odstavce a věty. Ty delší čtenáři přeskakují a hrozí, že celou stránku zavřou. Když bloky textu rozdělíte tematickými obrázky nebo ilustracemi, vizuálně čtenáři ulevíte. 

Rychlost webu

Rychlost webu je pro uživatele klíčová. Pokud načtení stránky trvá déle než 3 vteřiny, 57 % uživatelů ze stránky odejde. Ideální doba načítání stránky je pod dvě vteřiny. Pokud toho vaše stránka nedosahuje, měli byste se to pokusit vylepšit. 

Jedním z hlavních viníků pomalého načítání bývají obrázky. Zkuste je zkomprimovat, možná to drasticky napraví rychlost webu. 

Nejlepší typy blogových článků pro zvýšení SEO ratingů

Některé druhy článků mívají lepší výsledky ve vyhledávání než jiné. Tady jsou některé příklady:

Seznamy a řazené články

Články na bázi řazení a seznamů, alias listicle, jsou články na jedno téma. Mohou nabízet řešení vašeho problému, seznamy tipů nebo nápadů či třeba řazení produktů. Zkrátka cokoliv, co dokážete seřadit. 

Seznamy jsou jedním z nejjednodušších článků na napsání – a taky na čtení. Proto jsou tak oblíbené. To ale neznamená, že by nebyly přínosné. Rozhodně se na ně nedívejte skrz prsty. 

Tento druh článku je ideální pro implementaci SEO prvků, které jsme si představili výše. Využijete odkazování na weby třetích stran a samozřejmě i klíčová slova. 

Například:

Instruktážní články

Ať už jde o návodný článek o používání produktu nebo vyřešení problému, instruktážní „jak na“ články jsou zkrátka žádané a vhodné pro SEO. 

Vaše instruktážní články by se měly zaměřovat na delší seskupení klíčových slov. Třeba „jak založit Facebook Business Manager“ nebo „jak vyměnit píchlou duši“. Váš příspěvek by se měl na otázku zodpovědět co nejkonkrétněji a nejdetailněji. Google totiž preferuje ty články, které otázce odpovídají co nejlépe. 

Pokud dokážete vyřešit problém čtenáře, je šance, že si vás zapamatují. A mohou se k vám vrátit jako ke kvalitnímu zdroji informací. 

Ukázky: 

Události v oboru

Jakmile se budete věnovat novinkám nebo aktuálním událostem v oboru, budujete si autoritu. Vytvoříte dojem, že se ve svém prostředí orientujete a zůstáváte v obraze. Vyzařujete tak navenek mnohem více důvěry. Je to také skvělá příležitost pro odkazování na relevantní webové stránky. 

Například:

Vlastní průzkumy a případové studie

Největší hodnotu mají data a informace, které jsou unikátní. Pokud věnujete trochu (nebo hodně) času vlastnímu průzkumu určitého tématu, vyplatí se vám to. Možná je váš výzkum výjimečný a ve výsledcích vyhledávání se nesetkáte s konkurencí. Jiným webům můžou vaše zjištění přijít zajímavá a můžou na vás odkazovat. To podpoří vaši relevanci. 

A pokud v článku budete mít zajímavé infografiky, nalákáte více čtenářské pozornosti a třeba je někdo i nasdílí na sociálních sítích. 

Závěrem

Svět vyhledávačů je komplexní a rychle se mění. Váš úspěch závisí na vás i na vaší konkurenci. Ale dodržování těchto základních tipů vylepší vaši viditelnost ve výsledcích vyhledávání. 

A i když na SEO záleží, nezapomeňte na to nejdůležitější – váš blog by měl být co nejpřívětivější hlavně ke čtenářům. Jakmile jim vaše články připadnou zajímavé, zábavné nebo přínosné, vyhledávače vás za to patřičně odmění